Op televisie adverteert Vodafone veelvuldig voor de nieuwe voordelige mogelijkheden om ook in het buitenland internet op je mobiel te kunnen gebruiken.
Het leken mij stuk voor stuk goede deals tot ik op de website van Vodafone de voorwaarden zag. In oplopen de ernst de mankementen die ik zag in de voorwaarden:
bij aansluiten van internetvoordeel bundels betaal je een losse prijs per afgeronde MB als je over je tegoed heen gaat. Tot zover OK. Wat minder helder is: sluit je een voordeelbundel voor gebruik in het buitenland af, dan kan je niet opvragen hoeveel je gebruikt hebt. Daarnaast vervalt ook de door de EU opgelegde bescherming van de maximum prijs van 59,95 per maand voor internet gebruik in het buitenland. Vervelend, maar nog te overzien.
Bij andere buitenland blox krijg je soms trouwens automatisch Vodafone Passport in de maag gesplitst. Is de Blox na een maand afgelopen, dan houd je toch Vodafone Passport. Blijkbaar verdient Vodafone zoveel aan de opstartkosten voor elk gesprek dat zij bij voorkeur iedereen op Passport laten bellen.
Wat mij minder bevalt: bij activeren van een internet dagbundel voor het buitenland, vervalt je abonnementskorting voor gebruik in Nederland. Dus heb je net als ik afgesproken 2 jaar gratis internet te ontvangen bij je belbundel, dan vervalt deze korting zodra je je aanmeldt voor een datadagbundel.
Wat ook niet bevalt: bij aanmelden via de Vodafone sitevoor internet op reis Europe kan je in het buitenland je binnenlandse databundel (vaak 1GB) gebruiken tegen een vaste prijs per maand. In het aanmeldhokje zie je staan dat je databundel op reis per maand uit kan zetten. Daarnaast staat een linkje naar de voorwaarden met een vinkje dat je er mee akkoord bent. In die voorwaarden staat echter dat je de internet op reis Europe bundel alleen kan beëindigen als je ook direct je belbundel beëindigt. Dat zal best na een maand kunnen, maar Vodafone zal dan voor de resterende looptijd een afkoopsom als dwangmiddel opleggen ter hoogte van de nog lopende contractmaanden. Eigenlijk kan je deze bundel dus helemaal niet opzeggen zo lang je abonnement nog loopt!
Bij deze voorwaarden ligt het voordeel voornamelijk bij Vodafone. Natuurlijk mogen ze deze zaken zo stellen. Het zou echter netter zij als de nadelen ook helder vermeld werden bij je aanmelding voor een Blox. Ik heb eerst nauwkeurig de voorwaarden gelezen en besloten geen Blox aan te sluiten. Anderen lezen vast de voorwaarden niet zo nauwkeurig.
Stel, na aansluiten van je abonnement ga je op vakantie en je wilt meteen in het buitenland internetten met je Nederlandse bundel. Dan sluit je een data dagbundel op reis aan. Nietsvermoedend ben je dan je korting van 10,- per maand op mobiel internet binnen Nederland kwijt. Schade: 240 euro over de lopende 24 maanden. Optie 2: Het aansluiten van een buitenlandblox Internet op reis Europe die tegen je verwachting in niet per maand maar pas na je contracttermijn opgeheven kan worden. Dat kost deze klant bij een 24 maanden contract maximaal 120,- euro extra. (5,- per maand extra). Is dat nu voordeel? Is dat nu transparantie.
Het Zou Vodafone sieren om hier nog eens naar te kijken. Dat een EU limiet verdwijnt of een automatische aanmelding op Passport aangemaakt wordt vind ik nog wel acceptabel. Dat je onverwacht je Nederlandse bundelkorting verliest bij het aansluiten van een buitenlandbundel is wel de limit. Evenals weergeven dat je per maand van de bundel afkan, maar dit niet toestaan omdat je kleine lettertjes kon lezen waar iets anders in stond.
Bron:http://www.telecomvergelijker.nl/thread/50751/0

LinkBack URL
About LinkBacks

Android 2.2.1+ Android Seven Pro
Met citaat reageren

).