Via Twitter plaatste Cyanogen een update over de voortgang van zijn communicatie met Google. Zoals Cyanogen al eerder berichte heeft hij vorige week en zo genaamde ‘caese and desist’-brief ontvangen van Goolgle. In deze brief vraagt Google aan Cyanogen om de distributie van zijn ROM per direct te staken. De ROM die door hem wordt ontwikkeld zou in strijd zijn met de regelgeving omtrent de Android open-source concept.

In zijn update verteld Steve Kondik (de echte naam van de ontwikkelaar) hoe hij verder denkt te gaan met het*ontwikkelen*en*distributie*van zijn mod. *Zo verteld hij op zijn website (vertaald vanuit het Engels):

Het probleem wat momenteel speelt is dat de applicaties die mee worden geleverd in de Cyanogen mod in strijd zijn met de regelgeving omtrent het open-source idee. De applicaties maken namelijk geen deel uit van de open-source gedachte van Google en mogen dus niet ongevraagd worden verspreid in andere ROMs. De applicaties zoals Gmail, GTalk, Maps, YouTube en Market dragen de rechten van Google en dat accepteer ik. Ik ga deze applicaties ook niet verder verspreiden in mijn toekomstige versies van de Cyanogen mod. Echter zijn wij als Android gebruikers sterk afhankelijk van deze applicaties aangezien deze door vele worden gebruikt. Aangezien Google nooit akkoord gaat met een open-source concept voor deze applicaties zit er niks anders op om andere oplossingen te zoeken.

De komende versies van de Cyanogen mod worden vrijgegeven als een bare-bone ROM en wordt dus geleverd zonder de Google applicaties. De applicaties om mee te telefoneren,*sms’en, foto’s te maken, etc blijven natuurlijk actief binnen deze release. Om vervolgens de Google applicaties weer te kunnen gebruiken moet er*allereerst*een back-up worden gemaakt van deze applicaties op uw huidige toestel. Momenteel werk ik aan een applicatie die dit eenvoudig en snel mogelijk moet gaan maken. De Market die standaard mee wordt geleverd vanuit Google zal door mij worden vervangen door een alternatie versie (SlideMe of AndAppStore). Zodra ik meer informatie heb volgt er een up-date!

Het einde van de Cyanogen mod is dus gelukkig nog niet nabij! Echter is het afwachten hoe de komende versies van de Cyanogen mod eruit gaan zien en hoe eenvoudig deze te installeren is. De ontwikkelaar van deze super mod heeft altijd een goed product geleverd en de verwachting is dan ook dat het helemaal goed gaat komen met de Cyanogen modificatie!

Een bericht van AndroidWorld

Goed nieuws over Cyanogen!

Gerelateerde posts