1. Sponsors (verdwijnt wanneer je inlogt)

Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Discussie: 'Veel gratis applicaties sturen gevoelige data door'

Array Neluzzz's schermafbeelding
    Toestel
    Galaxy s/Asus EEE Pad Transformer
    Geroot/custom ROM

Standaard 'Veel gratis applicaties sturen gevoelige data door'

'Veel gratis applicaties sturen gevoelige data door'

Uitgegeven:29 juli 2010 11:39Laatst gewijzigd:29 juli 2010 12:26
    AMSTERDAM – Bijna een kwart van de gratis applicaties voor iPhones en bijna de helft van alle gratis Android-applicaties slaan data van individuele gebruikers op en versturen die, zonder melding, naar derden.

© AFP

Dat blijkt uit onderzoek van Lookout waarover verschillende Amerikaanse media berichten.
    Het bedrijf dat software ontwikkelt voor de veiligheid van mobiele apparaten, analyseerde bijna 300.000 gratis applicaties voor de iPhone van Apple en toestellen die gebruik maken van besturringssyteem Android van Google.

Adverteerders

Een groot deel van deze applicaties geeft volgens het bedrijf gevoelige data door aan onder andere adverteerders. Het zou gaan om contactgegevens, foto’s, sms’jes en de geschiedenis van het internetgebruik.
    Volgens Lookout wordt de data vooral gebruikt om meer te weten te komen over de voorkeuren en handelingen van gebruikers. Het gevaar is echter dat de gegevens gevoelig worden voor hackers en gebruikt kunnen worden bij identiteitsdiefstal, waarschuwt Lookout.

Ontwikkelaars

Het script waarmee de gegevens worden binnengehaald is eigenlijk ontwikkeld voor het mogelijk maken van advertenties in applicaties, de code wordt door ontwikkelaars overgenomen in een applicatie. De software zou echter meer data opslaan dan gerealiseerd wordt door de ontwikkelaars.
    “We hebben ontdekt dat gebruikers én ontwikkelaars niet weten wat er met hun applicaties gebeurt”, aldus John Hering, CEO van Lookout tegenover persbureau AP. Volgens Hering is het probleem dat smartphones geen waarschuwing geven wanneer er data wordt opgeslagen.

Waarschuwingen

“iPhones waarschuwen de gebruiker alleen wanneer applicaties de locatie van een gebruiker willen opslaan. Toestellen die draaien op Android waarschuwen gebruikers alleen voor het opslaan van data bij de installatie, maar veel mensen klikken daar snel doorheen.”
    In totaal kunnen 29 procent van de Android-applicaties volgens de cijfers van Lookout de locatie van de gebruiker opslaan. Bij applicaties voor de iPhone zou dit percentage op 33 procent liggen.

Wallpaper

Lookout gaf bij de presentatie van het onderzoek ook een specifiek voorbeeld. 'Wallpaper, All Categories' is een applicatie voor Android die inmiddels tussen de 1,1 en 4,6 miljoen keer is gedownload. Precieze cijfers zijn niet bekend.
    Deze applicatie stuurt gevoelige data door naar een server die wordt beheerd door een Chinese ontwikkelaar. Hering wilde verder geen uitspraken doen over de eventuele bedoelingen achter het doorsturen van deze informatie.

Array jacobras's schermafbeelding
    Toestel
    HTC Legend

Standaard

Het zou gaan om contactgegevens, foto’s, sms’jes en de geschiedenis van het internetgebruik.
    Zo, dat is best wel verontrustend! Wie weet wat er nog meer mee gedaan wordt, als het aan mij ligt meteen die apps uit de Market schoppen!

Array
    Toestel
    HTC Wildfire
    Geroot/custom ROM

Standaard

En hoe wilde je dat gaan doen? Bij Apple controleren ze alles en ligt het percentage nog hoger als bij Android.

Android heeft het grote voordeel dat het alle permissies laat zien, mocht ik dus niets te doen hebben ga ik alle permissies langslopen van de apps.

(misschien als meer dit gaan doen lijst maken van apps die data door kunnen sturen?)

Array crobo's schermafbeelding

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fifarunnerr Bekijk bericht
    En hoe wilde je dat gaan doen? Bij Apple controleren ze alles en ligt het percentage nog hoger als bij Android.

Android heeft het grote voordeel dat het alle permissies laat zien, mocht ik dus niets te doen hebben ga ik alle permissies langslopen van de apps.

(misschien als meer dit gaan doen lijst maken van apps die data door kunnen sturen?)
    Over je eerste zin, ik weet niet precies wat je ermee bedoelt, maar als ik het zo lees, bedoel je dat er meer gratis apps in de apples appe store zijn die je gegevens stelen dan bij Android, als je dat bedoel, heb je het dus fout.

''Bijna een kwart van de gratis applicaties voor iPhones en bijna de helft van alle gratis Android-applicaties''

Als je het andersom bedoelt, foutje, sorry.

Wat je daaronder zegt klopt wel, dat is wel een voordeel bij de Android apps, moet zeggen, dat ik een paar apps heb verwijderd omdat ik twijfelde over dit probleem.

Array
    Toestel
    HTC Wildfire
    Geroot/custom ROM

Standaard

Over mijn eerste zin, nam ik de cijfers van het opslaan van de locatie, dacht namelijk even dat dat de cijfers waren van verkeerde applicaties. Maar het feit blijft dat bij de iPhone ook 25% van de gratis apps gegevens doorsturen, zelfs mét die controle van Apple.

Maar ik zal binnenkort wel eens apps nazoeken, en dan zal ik hier wel lijstje neerzetten.

App van de week manager Array Ralph's schermafbeelding
    Toestel
    HTC Desire

Standaard

Verneuking en verdraaiing van het originele rapport, in het rapport staat dat de applicaties bepaalde data "kunnen" doorsturen, niet dat het gebeurd ......
    Je kan net zo goed een bericht maken dat de helft van de postbodes je post leest, ipv dat ze het kunnen.
    Wederom een storm in een glas water.
    29% of free applications on Android have the capability to access a user’s location, compared with 33% of free applications on iPhone
    Nearly twice as many free applications have the capability to access user’s contact data on iPhone (14%) as compared to Android (8%)
    HTC Desire op verschillende rom's (afhankelijk van de dag en m'n bui )

Array

Standaard

Firewall of process explorer variant erop zetten,en zie dan welke app contact probeert te leggen,block!
    Wel gaat dit ten koste van veel apps die www toegang nodig hebben,maar wallpapers en andere meuk hebben er geen last van.
    Keep alive and kicking ass !

Array
    Toestel
    HTC Hero & POV MOBii 10.1" pad
    Geroot/custom ROM

Standaard

Hoogstwaarschijnlijk storm in een borrelglaasje water. Ja, er zijn apps die voldoende toegang hebben om allerlei gegevens door te kunnen sturen maar de overgrote meerderheid van de developers is echt niet geïnteresseerd in al die data. En voor wie het zeker wil weten: installeer shark en controleer je internet verkeer.
    It's got to be perfect! HTC Hero, nu met FroydVillain 1.6.0 / POV Mobii TEGRA Tablet 10.2".

Array

Standaard

He !!

Marvin,bedankt !

Ik ben sinds kort een Android noob !
    Keep alive and kicking ass !

Soortgelijke discussies

1. Kan niet alle contactpersonen selecteren om sms te sturen
    Door Mostwanted in forum Motorola Milestone
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 14 July 2010, 18:08
  2. Applicaties voor X10 allemaal gratis?
    Door Karterke in forum Sony Ericsson Xperia X10
    Reacties: 10
    Laatste bericht: 17 May 2010, 21:35
  3. SMS sturen
    Door i_like_android in forum Android Development
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 14 February 2010, 18:32
  4. Data roaming buitenland
    Door Vincent in forum T-mobile G1
    Reacties: 14
    Laatste bericht: 4 May 2009, 22:47
  5. Data overzetten?