Hoewel een wekker een van de meest irritante uitvindingen ooit is, althans in mijn mening, is het ook een van de handigste. Zonder dit klein technologisch hebbeding zouden velen onder ons regelmatig te laat zijn op hun werk of in de les, want geef toe: een haan op het nachtkastje zou niet bepaald aangenaam zijn. Alarmed is een wekker, maar niet zomaar een wekker, het is een wekker voor de avondmensen onder ons, zij die net zoals ik de zin ‘nog 5 minuutjes en dan sta ik op’ meermaals per dag gebruiken. Een wekker met ballen, of eerder met verstand…
Alarmed heeft de standaard functies van een gewone wekker applicatie, je kan er de tijd mee instellen (logisch), het volume, de ringtone en al dan niet een terugkerend patroon. Want op je vrije dag slaap je waarschijnlijk ietsje langer dan op een gewone werkdag.
![]()
Alarmed onderscheidt zich echter van de andere gewone wekker applicaties door het feit dat je je brein moet gebruiken om hem uit te schakelen. Hij schotelt je namelijk een aantal wiskundige rekenoefeningen en een aantal anagrammen voor. Deze moet je oplossen vooraleer je het optie hebt om hem uit te schakelen. De moeilijkheidsgraad en het aantal vragen van beide zijn makkelijk in te stellen door een schuivertje.
Voor zij die niet wiskundig aangelegd zijn of die minder zijn op taalvlak kunnen dus wel de ene uitschakelen door de schuiver van bijvoorbeeld de anagrammen op nul te zetten. Een belangrijke opmerking wel: de anagrammen zijn Engelstalig… niet Nederlandstalig, voor mij is dit geen probleem aangezien ik liever de rekensommen doe maar ik vermoed dat dit voor sommigen wel een redelijk valkuil zou kunnen betekenen. De moeilijkheidsgraad gaat van easy, medium en hard naar very hard, afhankelijk van je niveau of de dringendheid van het alarm kan je dus variëren zodoende je alarm toch nog kan uitschakelen, al zal het niveau voor de geniën onder ons misschien wat te laag liggen.
![]()
De user interface zit simpel in elkaar maar behoudt toch het nodige overzicht over de verschillende wekkers. Een klein minpuntje is wel dat men niet mag vergeten het alarm nog aan te vinken na het instellen van het uur en dat dit niet automatisch gebeurd, eens je dit gewoon bent wordt dit wel een gewoonte. Voor de mensen die meerdere wekkers gebruiken of volgelingen zijn van de ‘snooze’ religie en een taskkiller gebruiken, voegen hem best toe aan de ignore list, of je zal misschien toch wat te laat wakker zijn. Tenzij je al bij de eerste wekker zo fris al een hoentje uit je bed springt.
De lengte van de snoozes kan je laten variëren of volledig uitschakelen en ook kan je het maximum aantal snoozes instellen tot oneindig.
![]()
Nog een kleine tip: soms staat het alarmvolume standaard misschien wat te stil, ondanks de 100% instelling van Alarmed.
Deze applicatie heeft mij al meermaals uit mijn bed gekregen waar andere hulpmiddelen tekort kwamen. Alarmed bestaat in een gratis versie die slechts één alarm toelaat en een betalende versie die voor 1 Engelse pond (momenteel 1.20€) de deur uitgaat. Nood aan een dergelijke applicatie? Probeer de gratis versie uit en ga pas dan over op een aankoop.
![]()
Ik raad deze app dan ook aan voor alle vaste slapers die moeite hebben met ’s morgens op te staan! Mij heeft het alvast geholpen. Er zijn misschien wel een paar minpuntjes aan (In het Engels) maar deze zijn niet onoverkomelijk.

LinkBack URL
About LinkBacks

. Er zijn misschien wel een paar minpuntjes aan (In het Engels) maar deze zijn niet onoverkomelijk. 

Met citaat reageren